Onderzoeksbevindingen

Op verzoek van Kozi, een school voor anderstalige nieuwkomers, hebben wij een nieuwe manier van evalueren ontwikkeld. De school liep tegen verschillende problemen aan, zoals de moeilijkheid om leerlingen punten te geven vanwege hun uiteenlopende leerprocessen en de beperkte woordenschat van de leerlingen die evaluatiegesprekken bemoeilijkte. Na overleg met de school hebben we besloten om een portfolio-gebaseerd evaluatiesysteem te implementeren. Vervolgens hebben wij onderzoek verricht en de volgende conclusies getrokken:

Portfolio's

Het gebruik van portfolio's bleek een effectieve methode om de voortgang en ontwikkeling van leerlingen te volgen. Portfolio's stellen leerlingen in staat om hun werk en vorderingen te documenteren, wat hen helpt bij het reflecteren op hun leerproces en het stellen van persoonlijke doelen. Dit is vooral nuttig voor anderstalige nieuwkomers, omdat het hen in staat stelt hun taalontwikkeling en culturele integratie zichtbaar te maken.

Zelfevaluaties

Zelfevaluaties vormen een belangrijk onderdeel van het leerproces door leerlingen aan te moedigen kritisch na te denken over hun eigen prestaties en leerstrategieën. Tools zoals BookWidgets ondersteunen dit proces met interactieve oefeningen en feedbackmogelijkheden, waardoor leerlingen direct leren van hun fouten en hun leerproces kunnen verbeteren.

Persoonlijke Doelen

Het stellen van persoonlijke doelen voor een schooljaar helpt leerlingen zich te richten op specifieke leeruitkomsten en bevordert hun motivatie en betrokkenheid bij het leerproces. Voor anderstalige nieuwkomers is dit bijzonder waardevol, omdat het hen helpt te concentreren op haalbare stappen in hun taalverwerving en aanpassing aan een nieuwe onderwijsomgeving.

Visueel Materiaal

Het gebruik van visueel materiaal in het onderwijs vergroot de betrokkenheid en het begrip van leerlingen. Visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, grafieken en video's kunnen complexe informatie vereenvoudigen en maken het gemakkelijker voor leerlingen om nieuwe concepten te begrijpen en te onthouden.

Holistische Evaluatiekaders en observatiebladeren

Holistische evaluatiekaders, die werken met plussen en minnen, bieden een meer geïntegreerde benadering van beoordeling. In plaats van zich alleen te richten op afzonderlijke prestaties, kijken deze kaders naar de algehele ontwikkeling van de leerling, inclusief hun sociale, emotionele en cognitieve groei. Dit is vooral relevant voor anderstalige nieuwkomers, omdat het hen in staat stelt hun volledige potentieel te tonen, verder kijkend dan alleen taalvaardigheid.

Taalpaspoort

Uit het bronnenonderzoek bleek dat het gebruik van een taalpaspoort meerdere voordelen biedt. Ten eerste zorgt het voor een efficiënt overzicht van de talen die leerlingen beheersen. Daarnaast bevordert het een inclusiever taalbeleid op school, waarbij diversiteit als waarde wordt versterkt. Ten slotte draagt het taalpaspoort bij aan een beter welbevinden van de leerlingen door hun talen en identiteit een plek te geven in het onderwijs.

Feedback

Uit ons onderzoek blijkt dat gerichte feedback aan leerlingen hen helpt efficiënter om te gaan met tegenslagen. Bovendien ondersteunt het de leerlingen bij het behalen van hun leerdoelen. Daarom zorgen we ervoor dat leerkrachten specifieke evaluaties kunnen schrijven in het portfolio als feedbackmoment.

BookWidget

Ons onderzoek naar BookWidgets toont aan dat deze tool de interesse van leerlingen in het leren van een nieuwe taal verhoogt. Een BookWidget biedt een interactieve manier van feedback geven, wat de motivatie van leerlingen bevordert tijdens hun leerproces.

Samenvatting

Een effectieve evaluatie binnen het onderwijs voor anderstalige nieuwkomers vereist een combinatie van portfolio's, zelfevaluaties, het stellen van persoonlijke doelen, het gebruik van visueel materiaal, holistische evaluatiekaders, het gebruik van een taalportfolio, gerichte feedback en het gebruik van een BookWidget. Deze aanpakken dragen bij aan een meer gepersonaliseerde en ondersteunende leerervaring die de unieke uitdagingen van deze leerlingen erkent en adresseert.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin